Förälskad i Gotland

Jag har blivit förälskad i Gotland. Det är inte bara fantastiskt vackert här utan vi har också blivit så otroligt väl omhändertagna av Gotlands Tidningars marknadschef Rolf Wahlgren (för övrigt kapellmästare i Hermans orkester och bror till Kung Keno Tommy Wahlgren). Sällan har vi blivit så ompysslade.

Rolf hade inte bara bokat det underbara hotellet. Han såg också till att vi under en dag fick låna en bil att undersöka ön med. Så med vår lånade Ford åkte vi norröver och tog färjan över till Fårö. Thomas tyckte det var läskigt att åka färja.

Väl framme hittade vi en mycket udda restaurang inhyst i en gammal länga. Scenografin bestod av gamla rostiga bilar, rostiga kylskåp och andra bildelar. Nyckelordet för allt som fanns där var rost. Där åt vi crepes (dessa var helt rostfria).

Mätta och belåtna åkte vi vidare mot Fårö fyr där vi vandrade på stranden. Vi lyckades med konststycket att arrangera de stora strandstenarna på ett så pass bekvämligt sätt att vi faktiskt somnade en stund till vågornas brus. Ack så skönt.

Utvilade och nöjda körde vi vidare. Vi stannade och fikade under träden på Lauters fik som låg vid havet.

Vi stannade till vid Tofta strand och tog en promenad.

Efter vi lämnat tillbaka bilen gick vi en runda i vackra Visby innan vi åt lite kvällsmat.

Det är första gången jag är på Gotland men definitivt inte sista. Jag rekommenderar alla att åka hit. Det är ljuvligt. Nästan som en saga.