Paris, en onsdag...

I onsdags morse begav vi oss omänskligt tidigt iväg för att åka till Paris. Vi flög från Köpenhamn.

paris1-1
Redan vid 10-tiden på förmiddagen var vi framme på Charles de Gaulles flygplats, trötta men glada.

paris1-2
Vi åkte tåg och tunnelbana och kom fram till vår Bed and Breakfast omkring 11.30. Vår värd Jozsef tog emot oss med värme och entusiasm i sitt hem. Läs mer om Jozsefs och Frédérics Bed and breakfast Bouchardon här. Tyvärr fick vi inte möjlighet att träffa Frédéric som var iväg på resa.
Thomas hittade stället via en expressenartikel. Där kan ni se mera bilder från deras underbara lägenhet.

Utsikten över takåsarna

paris1-3

Detta är Jozsef (men bilden togs egentligen vår sista dag när Thomas visade hur man gör en dansbandspose).

paris1-4
Vi fräschade till oss och begav oss bort mot Marais-området. Det var riktigt varmt ute. Sommaren har redan startat i Paris.

paris1-5

Paris är en stor, stor stad med pampiga och rikt dekorerade byggnader. När man förstår hur stor den är känner man sig ganska liten.
paris1-6paris1-7

Vi strosade mest runt utan mål och mening. Vi käkade crepes, drack cappucinos och rosévin och kollade in omgivningarna.

paris1-8paris1-9
På kvällen åt vi god mat på Aux trois petits cochons, tre små grisar på 31 rue Tiquetonne. Den låg på en mysig och lugn gata och det var varmt långt in på natten.

paris1-10
paris1-11

När vi kom tillbaka var det läggdags och dagens vedermödor tvättades bort inför en välbehövlig natts sömn.

paris1-12
En härlig första dag.

Kommentarer

1. Så trevligt ni ser ut att ha haft det!

SvaraRadera
  2. Men jag är inte avundsjuk, inte alls! Jag har ju en lövig gräsmatta som ska krattas. Det är precis lika roligt som Paris....
    (och ljuger gör jag)

3. Vad trevligt ni ser ut att ha haft...Blir jättesugen på att åka till paris nu....Men jag måste fråga, det där bed & breakfasten ni bodde på, jag gick in och kollade lite på hemsidan, verkar ju jättehäftigt, men hur mycket kostade det? rekommenderar du det, hur var det att bo hemma hos någon? fick man någon privatsfär eller var man som "på besök" hos dem hela tiden.

/ Olivia

SvaraRadera
  4. Vi hade jättetrevligt!
    Olivia: Det kostade ungefär 120 euro per natt. Antar att det blir 1100 kronor i svenska. Och det var som ett vanligt hotellrum egentligen fast i någons lägenhet. Vi kom och gick som vi ville med egen nyckel (och dörr) och rummet i sig var som ett mycket fint hotellrum. Inte särskilt lyhört alls. Jag rekommenderar det framför allt för att man fick en guide på köpet. Man kunde fråga Jozsef om allt och han visste vilka ställen som parisarna gick till och var det mest gick turister. Frukosten var dessutom makalös och ny varje dag.
    Ett bra sätt att uppleva Paris för första gången. Man kände sig lite tryggare med lite hjälp på traven.

SvaraRadera
  5. Ah, ja det låter ju onekligt bra...väldigt smart egentligen om man råkar ha stor lägenhet... blir väldigt sugen på semester nu kan jag erkänna. :)